Recentelijk is de prijs van Bitcoin zo hard gestegen dat drie munten nu meer waard zijn dan het gemiddelde Nederlandse BBP. Regelmatig wordt de markt van Bitcoin vergeleken met de tulpenmanie die rond 1634 opkwam. Tulpenbollen werden op een gegeven moment verhandelt voor meer dan tien keer het jaarsalaris van een ervaren vakman en waren ongeveer evenveel waard als een Amsterdams grachtenpand. Aan de tulpenmanie kwam in februari 1637 abrupt een einde toen de prijs instortte.
Of het nu gebaseerd is op speculatie of niet, de toenemende vraag naar Bitcoin stuwt de prijs voortdurend op en vernietigt de op blockchain gebaseerde handelsinfrastructuur. Virtuele wisselkantoren verspreid over het internet worden gesloten, klanten worden de deur gewezen en onbevestigde transacties neemt alsmaar toe.
Digitale economie heeft nieuwe internationale belastingwetgeving nodig
Ontwikkelingen binnen de crypto markt blijven niet onopgemerkt. De Europese Unie ziet in dat virtuele valuta steeds meer wettelijke legaliteit genieten, dat de grootste satelliet bedrijven ter wereld met hoofdkantoren in de EU de connectiviteit van het wereldwijde web blijven verbeteren, deze bedrijven omarmen daarmee de blockchain technologie en implementeren het wereldwijd, dus moet er volgens de raad voor economische en financiële zaken van de EU een wereldwijd gecoördineerd belastingbeleid komen voor de EU-lidstaten om de winsten van de nieuwe digitale economie te belasten.
De raad voor economische en financiële aangelegenheden (ECOFIN) roept op tot hechte samenwerking met de organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling (OECD) en andere internationale partners. OECD analyseert momenteel bedrijfsmodellen van de digitale economie (BEPS 1). Het bereidt een verslag voor aan de G20, gepland voor april 2018.
Voorstel op Europees niveau
Met enorme snelheid blijft de economie digitaliseren. Het ontbreken van internationale consensus over de modernisering van regels voor de verdeling van belastingrechten geeft aanleiding tot unilaterale acties. Als gevolg nemen de geschillen over dubbele belastingen tussen lidstaten toe, wat de interne markt van de EU ondermijnt.
Centraal in de soevereiniteit van de EU-lidstaten staat de bevoegdheid om belastingen te heffen. Op dit gebied zijn er slechts beperkte bevoegdheden aan de EU toebedeeld. ECOFIN wijst op de urgentie om tot overeenstemming te komen over de reactie op het belastingbeleid van de EU omtrent de digitale economie.
ECOFIN bevestigd dat bedrijven werkzaam binnen de EU belastingplichtig zijn waar de waarde wordt gecreëerd en winst wordt gegenereerd sinds de digitalisatie. Geavanceerde technologische oplossingen, zoals blockchain, dragen bij aan grensoverschrijdende transacties. Dit leidt in sommige situaties tot een verschil tussen de plaats waar de winst belastbaar is en waar de waarde wordt gecreëerd.
De raad stelt de Europese Unie voor om het principe van fiscale neutraliteit aan te nemen. Belastingregels en beleidskeuzes moeten voorzien in vergelijkbare behandeling voor vergelijkbare situaties in de lidstaten. Tevens wordt rapportering van relevante informatie door de digitale platformen en marktplaatsen aan geschikte belastingautoriteiten aangeraden. ECOFIN stelt voor een tijdelijke egalisatieheffing toe te voegen op basis van inkomsten uit digitale activiteiten in de EU die buiten de reikwijdte van de door lidstaten gesloten verdragen voor dubbele belasting zou blijven. Deze aanpak is verenigbaar met het actieplan van de EU dat gericht is op de coördinatie van een antwoord op belastingontwijking door bedrijven. ECOFIN benadrukt de voorkeur voor een wereldwijde oplossing en neemt voor begin 2018 passende internationale belastingvoorstellen voor de digitale economie uit te brengen.